کد مطلب:275260 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:281

توجیه 04
امام الگو و نمونه و اسوه و علامت است كه هر تند رو باید به سوی او برگردانده شود و الا گمراه می شود، و هر كند رو باید خود را به او برساند و الا هلاك می گردد. چنانكه مضمون احادیث بسیار از طریق شیعه و اهل سنت است [1] كمال دیگران باو تضمین و تامین می شود و حركت و سیر



[ صفحه 42]



همه در راه مستقیم فقط با حركت و سیر او كنترل و تصحیح و تعدیل می گردد. بنابر این نقش امام نقش سازنده ای است كه بدون آن سالكان راه كمال نمی توانند به درستی مسیر خود اطمینان داشته باشند، و این است معنای احادیث متواتری مانند احادیث سفینه كه پیغمبر - صلی الله علیه و آله - می فرماید: مثل اهل بیت من مثل كشتی نوح است كه هر كس بر آن سوار شد نجات یافت، و هر كس تخلف كرد هلاك شد پس هر كس متمسك به امام و هدایت امام و تاسی به امام شود نجات می یابد و هر كس تخلف كند هلاك می شود و همین است معنای احادیث ثقلین [2] كه پیغمبر - صلی الله علیه و آله - در آنها تمسك به قرآن و عترت رایگانه وسیله امان از ضلالت معرفی فرموده است. بنابر این كمال عالم و ما سوی الله، به وجود امام منوط است و بدون وجود امام عالم فاقد كمال لایق به خود خواهد بود و ناقص خواهد شد، و چون فیض خدا كامل است و نقص در آن تصور نمی شود لذا نقص همه به كمال وجود امام می شود و كسر همه به وجود او جبران می گردد.



[ صفحه 43]




[1] در نهج البلاغه، در ضمن خطبه دوم، در شان اهل بيت - عليهم السلام - مي فرمايد: اليهم يفي ء الغالي و بهم يحلق التالي يعني غالي و پيش افتاده بايد به سوي آل محمد - عليهم السلام - بازگردد و عقب مانده بايد به ايشان ملحق شود. و در حكمت 109 مي فرمايد نحن النمرقه الوسطي بها يلحق التالي و اليها يرجع الغالي يعني: مائيم متكاي ميانه كه وامانده به آن ملحق مي گردد و تجاوز كننده به آن رجوع مي نمايد.

[2] پيرامون سند و متن احاديث ثقلين و امان و سفينه و مفاد آنها در كتاب امان الامه من الضلال تاليف نگارنده، توضيحات كامل داده شده است.